Wat inbound marketing nou eigenlijk is

Marleen Cramer is content designer & marketing automation specialist bij Reputations.

Inbound marketing
Door Marleen Cramer , 20 juni 2019

Over bijen, bloemen en funnels


We zijn gek op terminologie in de marketingwereld. In deze blog leg ik je uit wat ‘inbound marketing’ is en waarom deze aanpak te vergelijken is met een tuin vol bloemen en bijen.

Inbound marketing wordt omgeschreven als een marketingfilosofie gebaseerd op het principe dat klanten jou vinden doordat je kwalitatief interessante content voor je doelgroep maakt. Je maakt dus geen gebruik van standaard verkooptechnieken zoals ‘cold calling’, adverteren of direct mail.

De content die je produceert kun je zien als een veld bloemen dat bijen aantrekt. Als je ervoor zorgt dat de juiste bloemen in jouw tuin staan, blijven de bijen terugkomen en zal hun aantal vermeerderen. En blije bijen maken honing: dat is jouw omzet.

Zoem, zoem: de funnel in

Waar die bijen je bloemenveld binnen vliegen is van belang. Want je wil de juiste bijensoort op de relevante bloem hebben. Inbound marketing neemt potentiële klanten aan de hand door een ‘funnel’ met verschillende stadia. HubSpot, maker van software voor inbound marketing, omschrijft deze stadia als:

  1. Attract; mensen verleiden om je content die voor hen relevant is te lezen;
  2. Engage: deze mensen zich bij je bekend te laten maken door het achterlaten van bijvoorbeeld een e-mailadres;
  3. Close: deze mensen op het juiste moment, met de juiste content omzetten naar klanten;
    En als laatste:
  4. Delight: doordat je klanten zo tevreden zijn met jou en je content worden ze ambassadeurs en zullen zij jouw bedrijf gaan promoten bij kennissen/collega’s.

Stap één bereik je doordat je de belangrijkste vragen binnen jouw branche beantwoordt. Zo bouw je aan je autoriteit en toon je aan de ontvanger dat jij kunt helpen met relevante vraagstukken. Het doel van inbound marketing is om bezoekers te onderwijzen in het onderwerp waar jij expert in ben. Dit kan door middel van een uiteenlopend aanbod van content. Denk aan whitepapers, tutorials of webinars. Beperk je niet tot één uiting; de een leest liever een whitepaper, de ander kijkt liever een video.

Stap twee: vraag de lezer om gegevens achter te laten, bijvoorbeeld een e-mailadres. Leg duidelijk uit waarom je deze informatie nodig hebt en wat je ermee gaat doen. Zoek vervolgens uit waar mensen naar op zoek zijn en focus je daarop. Optimaliseren van je content, zodat deze beter te vinden is via bijvoorbeeld Google (zoekmachine-optimalisatie - SEO), laat potentiële klanten relevante content makkelijk vinden.

Relevante content, gekoppeld aan het juiste stadium van de funnel, maakt je extra relevant voor je lezer.

Onthoud wel dat in alle stadia de vraag van je klant centraal staat. Relevant ben je door je klant te helpen zodat ze zich persoonlijk en goed geholpen voelen. Eén slechte klantervaring blijft langer hangen dan een hoop positieve ervaringen.

Timing

Een ander belangrijk punt van inbound marketing is timing. Die bijen komen in de winter natuurlijk niet je tuin in. Zorg dus voor de juiste content op het juiste moment. Relevante content, gekoppeld aan het juiste stadium van de funnel, maakt je extra relevant voor je lezer. Dit proces kun je ondersteunen door het te automatiseren met marketing automation tools. Met geautomatiseerde mails help je je klanten bijvoorbeeld door de funnel heen.

Stap drie is te vergelijken met de de imker die de bijen naar de korf krijgt. Want pas in de korf kun je je honing 'oogsten'. De klant heeft genoeg gezien en is overtuigd dat hij met jou in zee wil. De vlag kan uit, high fives all around. Toch?

Niet helemaal, want nu kom je bij stap vier. De laatste, zeer belangrijke fase; de klant blij houden en verrassen met je content. Deze fase is nooit klaar, en je zult de lat altijd hoog moeten leggen. Maar dat loont. Want doordat je die lat zo hoog legt, gaan je klanten je aanbevelen in hun netwerk en sturen zij meer bijen, in de vorm van nieuwe leads, naar jouw content-tuin.

Wil je weten of repsdigital
ook jou kan helpen?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek waarin we de mogelijkheden voor je op een rijtje zetten.

© 2019 Reputations Content & Campagnes BV